۱۸ آبان به عنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است.
کیفیت یعنی ویژگی،اما در درجات متفاوت،به عبارت دیگر کیفیت یعنی مطابقت داشتن با الزامات مشتریان ،امروزه کیفیت به معانی مختلفی به کار رفته است و دانشمندان مختلفی ازابعادمتفاوت به بحث و بررسی در آن باره می پردازند.ولی آن چه امروز اهمیت دارد خدمات و محصولات با کیفیت است. در دنیای رقابت ،کیفیت حرف اول را می زند وخود زاییدهیآن است .انحصار،دشمن قسم خورده ی کیفیت به شمار می رود،کیفیت نیز مانند سایر منابع و امکانات باید مدیریت شود زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده ارتباط معنی داری بین مدیریت بهینه وبهبود کیفیت وجود دارد.کیفیت حاصل شانس واقبال نیست بلکه به مدیریت عالمانه نیازمند است.طی دو دهه گذشته مفهوم کیفیت از دنیای صنعتی و تولید به دنیای خدمات وسازمانهای دولتی گسترش یافته است.
در این روز به برترین و سرآمدترین سازمانهای ایرانی حائز شرایط در بخشهای مختلف کشور شامل سازمانها، بنگاههای اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، موسسات بخش عمومی، بنگاههای کوچک و متوسط مستقل و بنگاههای کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیتهای چشمگیری انجام داده اند، توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران جوائزی اعطا میشود.
این جوایز ابعاد مختلفی دارند از یک سو مفاهیم کیفیت و سرآمدی کسب و کار را به زبان شیوا بیان کرده و یک الگوی نظاممند را برای طرحریزی و استقرار نظامهای مدیریت جامع ارایه مینماید و از سوی دیگر ابزار سیستماتیک خود ارزیاب میباشند و به سازمانها کمک میکند که نظام مدیریت و عملکرد خود را براساس معیارهای معین ارزیابی نموده و با حرکت به سوی نظام کیفیت جامع، اهداف متعالی همچون افزایش رضایت مشتری، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود مستمر، دستیابی به نتایج پایدار مالی و اقتصادی را محقق سازند که از اصول مهم کیفیت در جامعه میباشند.